Od czego zacząć i jak przygotować nieruchomość do sprzedaży?
1. Zmień nastawienie
Przestaw swoje myślenie z „mój dom”, „moje mieszkanie” na „dom na sprzedaż”, „mieszkanie do sprzedaży”. Czasem nie będzie to łatwe zwłaszcza, że wiąże się z nim dużo wspomnień i sentymentów. Odłóż je na bok i wejdź w buty Kupującego. Pozwól na to by poczuł się trochę jak u siebie i mógł dopasować to miejsce do swoich wyobrażeń i oczekiwań.
2. Porządek to podstawa!
Być może masz mieszkanie z lat 60 albo dom wymagający remontu, nie znaczy to , że nie może być schludnie i czysto. Oczywistość? Nie do końca! Znasz na pewno zdjęcia nieruchomości z portali ogłoszeniowych, na których na pierwszym planie jest niepościelone łóżko, brudne naczynia w zlewie albo mnóstwo zbędnych rzeczy, gracą i przeszkadzają. Atrakcyjne wnętrze to wnętrze wysprzątane. Pamiętaj masz tylko jedną szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Nie zmarnuj jej! Wysprzątać i umyć trzeba wszystko, także z miejsc nie widocznych na pierwszy rzut oka. Klient wahający się nad kupnem będzie bardziej dociekliwy. Przy okazji porządków, dokonaj naprawy usterek. Zniszczone drzwi i oderwane uchwyty szafek kuchennych, odstające od ściany kontakty nie zrobią dobrego wrażenia, dają tylko pretekst do negocjacji ceny.
3. Depersonalizacja
4.Home staging
Czyli profesjonalne przygotowanie nieruchomości z aranżacją wnętrz na potrzeby sprzedaży. Praktyka znana od lat 70 XX w. w USA czy Kanadzie, w Polsce ciesząca się coraz większym zainteresowaniem. Głównym celem jest podkreślenie atutów nieruchomości. W swojej pracy z powodzeniem stosuję takie działania. Dlaczego? Ponieważ przekładają się one na zysk dla moich Klientów i skracają czas sprzedaży. Rynek nieruchomości w Polsce stopniowo ewoluuje, klienci są bardziej wymagający i wybredni. Dlatego trzeba włożyć więcej wysiłku, aby szybko, a zarazem korzystnie sprzedać dom lub mieszkanie. Zwłaszcza gdy ofert jest więcej niż poszukujących jak to jest obecnie w Poznaniu.
5.Zrób przestrzeń
Prawie każdy dom i mieszkanie wygląda lepiej jak mebli jest mało. Wydaje się wtedy większe i przestronniejsze. Wynieś część mebli, które blokują przejścia, schowaj je do piwnicy. Postaraj się, aby dostęp do okien i balkonu był swobodny. Pozostaw tylko tyle mebli, aby było wiadomo co to za pokój. Poukładaj w szafach, tam też zajrzy Klient! Pozbądź się zbędnych akcesoriów. Małe jest piękne, nie sprawdza się to jednak przy mieszkaniach. Nikt nie chce mieszkać w małych, ciasnych pomieszczeniach. Co jednak w przypadku, gdy Twoja nieruchomość składa się właśnie z małych pokoi? Jest na to sposób! Po pierwsze jasne kolory ścian. Jeśli masz na swoich ścianach czerwień, ciemny brąz, pomieszczenie optycznie jest mniejsza, a dodatkowo jest tu narzucona pewna konwencja która nie wszystkim przypadnie do gustu. Wybierz chłodne, jasne, pastelowe kolory. W wystroju unikaj dużych przysadzistych form, dużych wzorów i nadruków. Zbyt duża liczba tekstur wprowadza chaos i przytłacza wnętrze .Na powiększenie powierzchni ma wpływ odpowiednie oświetlenie pokoju. Jeżeli posiadasz duże okna, zrób z nich odpowiedni użytek. Niech będą czyste i niezasłonięte przez grube zasłony i firanki.
6.Zapach
Warto pamiętać o tym , że odczuwany wszystkimi zmysłami. Kiedy już potencjalni Kupcy zaczną odwiedzać Twój dom, należy wywoływać w nich same pozytywne odczucia. Na te wpływa również zapach, który jest najlepiej zapamiętywalnym bodźcem. Pozbądź się wszystkich źródeł nieprzyjemnego zapachu tak szybko, jak to tylko możliwe. Przyczyną brzydkich zapachów mogą być również dywany. Przed sprzedażą, warto zlecić profesjonalne ich wyczyszczenie. Pamiętaj też o używaniu wentylatora w kuchni podczas gotowania. Odradzam używania kadzideł, świec zapachowych Kupujący mogą wyczuć podstęp , że chcesz coś zamaskować. Zrezygnuj też z gotowania kapuśniaku w dzień prezentacji