Co wynika z pośrednika

Korzyści ze współpracy z agentem nieruchomości warto rozpatrywać tylko wtedy, gdy ta współpraca ma ogólnie sens. Ale o tym, że ów sens jest oczywisty pisaliśmy już w jednym z wcześniejszych odcinków naszego bloga. I nie była to tylko subiektywna opinia czy interesowna „propaganda”. Z rynkowych faktów wynika bowiem niezbicie, że agenci sprzedają nieruchomości skuteczniej, sprawniej i korzystniej niż właściciele domów, mieszkań, lokali użytkowych czy działek. Dotyczy to zwłaszcza tych właścicieli, którzy z bezrefleksyjnym uporem pozostają „Zosią Samosią” mimo swych długotrwałych niepowodzeń. Często przez lata i nierzadko bez skutku.

Bzdura! – I wszystko w temacie…

Do wielu takich „samodzielnych” właścicieli dotarł może masowo rozsyłany mailing, którego temat mógł być przyczyną ich późniejszego problemu. No bo jak brać pod uwagę korzyści ze współpracy z agentem nieruchomości, skoro ktoś (w domyśle: pewnie znający się na rzeczy) obiecuje: „Skutecznie sprzedaj nieruchomość! Dodaj ogłoszenia do nawet 150 portali jednocześnie.” Hm, brzmi kusząco… Tym bardziej, jeśli pominie się okoliczność, że godnych uwagi serwisów ogłoszeniowych z ofertami nieruchomości nie ma choćby 50. A spośród nich liczy się może z 5. Ale tym, co łudzi najsilniej jest tu sugestia, że dodanie ogłoszenia oznacza sprzedanie nieruchomości! Wiele osób koduje to sobie bardzo trwale i dla nich korzyści ze współpracy z agentem nieruchomości są poza sferą rozsądnego namysłu.

„Tylko”, czyli „aż”. Plus dużo więcej!

Równie szkodliwy dla właścicieli samodzielnie (nie)sprzedawanych nieruchomości jest mocno rozpowszechniony pogląd, że rola agenta ogranicza się tylko do znalezienia nabywcy. Wobec sytuacji rynkowej, w której nieruchomości na sprzedaż jest sporo więcej niż chętnych do ich zakupu, takie „tylko” oznacza jednak ogromnie dużo! I wymaga bardzo fachowego przygotowania oferty oraz jej szerokiego – więc kosztownego i pracochłonnego – rozpropagowania. Ale nie mniej ważny okazuje się profesjonalny udział agenta w innych etapach trudnego procesu sprzedaży, bo dzięki temu w ogóle do niej dochodzi. Oto możliwe i typowe elementy tego zaangażowania:

  • analiza lokalnej i aktualnej sytuacji rynkowej w celu zaproponowania takiej ceny danej nieruchomości, która znacząco zwiększy szansę na jej korzystną i szybką sprzedaż;
  • sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości, wyjaśnienie kwestii formalnych oraz zebranie kompletu dokumentów (często wymaga to biegania po różnych urzędach);
  • doradztwo dotyczące takiego przygotowania nieruchomości do sprzedaży, aby wstępnie zainteresowany zakupem łatwiej dostrzegł jej zalety (a trudniej wady);
  • prezentacja nieruchomości potencjalnym kupcom (w tym odsiewanie „oglądaczy”);
  • monitorowanie rynkowych trendów i zdarzeń w celu korzystnego skorygowania oferty;
  • zastąpienie lub wsparcie sprzedającego w negocjacjach z potencjalnym nabywcą;
  • rezerwowanie nieruchomości na podstawie odpowiednich umów i sprawdzonych zasad;
  • zebranie ustaleń pomiędzy stronami transakcji oraz różnego typu danych w celu przekazania ich notariuszowi, doradcy kredytowemu, bankowi, prawnikowi itp.
  • kontakt z innymi specjalistami, których udział w sprzedaży jest niezbędny lub przydatny;
  • udział w sfinalizowaniu transakcji u notariusza (gdy sprzedaż może się jeszcze nie udać);
  • sporządzenie protokołów i pomoc w przekazaniu nieruchomości nowemu właścicielowi.

Agent, czyli wartość ewidentnie dodana

To wszystko często decyduje o sprzedaży i zawsze czyni ją sprawniejszą, łatwiejszą, spokojniejszą i bezpieczniejszą. Bo agent nieruchomości nie tylko skuteczniej sprzedaje, ale zarazem oszczędza czas, trudy, nerwy i pieniądze swojego Klienta! Owszem, nie każdy agent. Jednak o tym napiszemy w innym odcinku tego bloga. Ogólnie pewne jest to, że korzyści ze współpracy z dobrym agentem nieruchomości nie sposób podważyć i nie warto lekceważyć.

RE/MAX EXPERTS, biuro nieruchomości w Poznaniu