Czy lokalizacja nieruchomości jest ważna
Lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja
Czy lokalizacja nieruchomości jest ważna? – Ba! W naszej branży chyba wszyscy znają anegdotyczną odpowiedź na pytanie o trzy najważniejsze czynniki decydujące o walorach nieruchomości. A są nimi: lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Ta anegdota pochodzi z USA, ale wyraża prawdę uniwersalną – choć oczywiście przejaskrawioną – i niemal przez wszystkich docenianą. Sęk w tym, że jest to prawda mocno uproszczona i w praktyce słabo rozumiana. To zaś może bardzo dziwić i szkodzić w sytuacji, gdy nieruchomość ma być sprzedana. Pewne aspekty lokalizacji warto więc przynajmniej z grubsza rozpracować.
„Komercja” a „prywata” – lokalizacja… różnie ważna
Rozważając, czy lokalizacja nieruchomości jest ważna, pomińmy obiekty komercyjne, np. handlowe czy gastronomiczne. Bo w tej dziedzinie temat został fachowo przebadany i drobiazgowo opisany. Wiadomo zatem, że dobra lub zła lokalizacja sklepu czy restauracji bardzo często decyduje o sukcesie lub porażce danego biznesu. Z nieruchomością prywatną – domem, mieszkaniem czy działką – jest o tyle inaczej, że nawet ewidentnie kiepska lokalizacja pozwala taką nieruchomość użytkować i nie przekreśla szans na jej sprzedaż. Aby lepiej zrozumieć, z czego to wynika, trzeba sobie uświadomić, jak bardzo złożone „zjawisko” kryje się pod tym jednym słowem: lokalizacja (albo inaczej: położenie, umiejscowienie).
Lokalizacja na 101 sposobów
Dobrze wiedząc, czy lokalizacja nieruchomości jest ważna, warto też wiedzieć, co się na tę lokalizację składa. Otóż mogą to być następujące elementy (przedstawione w wielkim skrócie i oczywiście nie w komplecie):
- miejscowość, region, a nawet kraj (bo przecież dzisiaj „świat jest mały”);
- miasto lub wieś; odległość od centrum większego ośrodka i siedziby lokalnych urzędów;
- położenie pod lasem, nad jeziorem, na wzgórzu, w dolinie, przy parku, koło szkoły itp. itd.
- bezpośrednie sąsiedztwo (pod bardzo różnymi względami);
- bliskość rozmaitych obiektów (korzystna lub niekorzystna, wygodna bądź uciążliwa);
- łatwość dojazdu samochodem oraz połączenia środkami komunikacji publicznej;
- strona ulicy oraz strona, na którą wychodzą okna głównych pomieszczeń;
- piętro, klatka schodowa i położenie wejścia do mieszkania na danej kondygnacji;
- umiejscowienie domu na planie działki i jego usytuowanie względem stron świata;
- stan okolicznej infrastruktury i kilka elementów typowo „miękkich”, takich jak reputacja, popularność czy nawet nazwa danego miejsca (więcej o tym w innym odcinku).
Najprościej tę wyliczankę podsumowując, można zauważyć, że o tym, czy lokalizacja danej nieruchomości jest dobra decyduje nie tylko „gdzie to jest”, ale również – „jak tam jest”.
Atrakcyjna lokalizacja! – Czyli jaka?
Tak ważna lokalizacja nieruchomości jest więc składową wielu różnych czynników. Co więcej, ocena ich wagi i atrakcyjności może być – z natury rzeczy i… ludzi – mocno subiektywna. Dlatego niejeden odbiorca bywa rozczarowany lub wręcz zbulwersowany tak często pojawiającym się w ofertach hasłem: atrakcyjna lokalizacja! Ale faktem jest nie tylko to, że nie ma lokalizacji dla wszystkich atrakcyjnej, a zawłaszcza – równie atrakcyjnej. Również to, że ocena tej atrakcyjności nierzadko się zmienia. Bo zmienia się otoczenie wielu nieruchomości, a także wymogi i trendy rynkowe (np. obserwowany powrót do centrów miast). Z tych właśnie powodów przy sprzedaży czy wynajmie nieruchomości ważna jest nie tyle sama lokalizacja, ile jej stosunek do ceny. Nabywców i najemców znajdują bowiem te domy, mieszkania czy działki, których lokalizacja jest wprawdzie zła, ale rekompensuje ją odpowiednio niska cena. Natomiast nieruchomości świetnie położone, lecz wyraźnie przeszacowane po prostu… leżą.
RE/MAX EXPERTS, biuro nieruchomości w Poznaniu