Jak znaleźć dobrego pośrednika

W Polsce rocznie zawiera się ok. 500 tyś aktów notarialnych związanych ze sprzedażą nieruchomości. Agenci nieruchomości pośredniczą w mniej niż 25% transakcji. To niewiele w porównaniu np. z USA, Kanadą, Danią, Wielką Brytanią gdzie udział pośrednika to prawie 90% transakcji. Na naszym rodzimym rynku większość właścicieli mimo braku wiedzy na temat cen rynkowych, zasad i mechanizmów panujących na rynku nieruchomości, próbuje na własną rękę sprzedać dom lub mieszkanie. Dlaczego? Powodów jest parę m.in. brak zaufania do pośredników.. Często wśród Polaków występuje przeświadczenie, że pośrednik nie wprowadza żadnej wartości dodanej i stanowi tylko dodatkowe koszty, których można uniknąć samodzielnie przeprowadzając transakcję. Stereotyp ten jest dość powszechny, co niestety sprawia, że zdecydowana większość sprzedających nieruchomości samodzielnie traci na takiej transakcji od kilku do nawet kilkudziesięciu procent.

Pomimo tego zapotrzebowanie na usługi dobrze wyszkolonych, profesjonalnie podchodzących do swoich obowiązków agentów nieruchomości nadal jest bardzo duże. A rzetelny agent nieruchomości jest na wagę złota, ponieważ dzięki niemu możesz uzyskać więcej pieniędzy w swoim portfelu przy sprzedaży Twojej nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości to bardzo ważna decyzja, wiąże się z dużymi pieniędzmi, niekiedy całym naszym dorobkiem. Najczęściej robimy to raz albo dwa razy w ciągu naszego życia, a konsekwencje złej decyzji mogą się ciągnąć latami.

Warto się wiec zastanowić – komu powierzysz swoją nieruchomość. Nie śpiesz się, zastanów się spokojnie, nie podejmuj pochopnych decyzji przy wyborze agenta nieruchomości.

Czym się kierować przy wyborze biura i agenta nieruchomości?

W Poznaniu zarejestrowanych jest ok 350(!) biur nieruchomości. W liczbie takich biur wyprzedza nas jedynie Warszawa. Gdy postanowisz, że chcesz skorzystać z pomocy profesjonalisty pojawia się kolejna kwestia: na kogo się zdecydować? Nie śpiesz się ze swoim wyborem, zweryfikuj kandydatów, umów się na spotkanie, zadawaj pytania.

Polegaj na poleceniu.

W pierwszej kolejności gdy szukamy dobrego fachowca pytamy znajomych, rodziny czy mają kogoś zaufanego. Większość klientów REMAX to właśnie klienci z polecenia, którzy dostali namiar od znajomych którzy już sprzedali mieszkanie czy dom przy naszym wsparciu. Marketing szeptany zawsze będzie się sprawdzał.

Wejdź na stronę internetową. Sprawdź jak wyglądają oferty agenta z którym chcesz współpracować.

Najprawdopodobniej Twoja nieruchomość będzie się prezentować podobnie. Zwróć uwagę czy zdjęcia są profesjonalne, w dobrej rozdzielczości, czy przedstawiają atuty nieruchomości. Zdjęcia to pierwsza rzecz, która przykuwa uwagę. Jeśli widzisz bałagan, nieprzygotowane wnętrza, kiepskie ujęcia tzn. że Twoja oferta będzie miała podobny wizerunek.

Sprawdź czy pośrednik i jego biuro nie jest anonimowe.  Czy funkcjonuje w mediach społecznościowych?

Sprawdź jak długo biuro działa na rynku, jakie kwalifikacje posiada. Wybierz biuro, gdzie agenci nie są anonimowi i działają pod swoim nazwiskiem, mają swoją stronę typu fanpage, wchodzą w interakcje z Klientami  i nie mają niczego do ukrycia. Dobry agent nieruchomości ma wiedzę interdyscyplinarną. Zna rynek, orientuje się w trendach, korzysta z dostępnych technologii, idzie “z duchem czasu”, powinien być też dobrym marketingowcem. Dziś w dobie Internetu, możesz poszukać agenta w sieci, zobaczyć jak wyglądają jego oferty, jaki poziom reprezentuje jego biuro.

Zapytaj o kwalifikacje, certyfikaty , licencje, ubezpieczenie

Agent nieruchomości to specjalność wymagająca dużego zaangażowania, nieustannego pogłębiania wiedzy przy stale zmieniających się przepisach w naszym kraju. Kto w tym zawodzie stoi w miejscu po prostu się cofa! Po ustawie deregulacyjnej i zniesieniu licencji powstało wiele biur, nie wszystkie jednak przywiązują wagę do podnoszenia kwalifikacji, pogłębiania wiedzy z zakresu sprzedaży, negocjacji, zagadnień prawnych, podatkowych czy komunikacji interpersonalnej.

Sprawdź z jakich narzędzi marketingowych korzysta agent, gdzie reklamuje nieruchomość

Internet raz na zawsze zmienił oblicze sprzedaży nieruchomości. Agent to nie tylko specjalista w sprzedaży ale również w zakresie marketingu internetowego. Dziś szybkie wrzucenie oferty na sieciowe to zdecydowanie za mało.

Współpracuj z jednym profesjonalnym agentem

Zdarza się , że sprzedający wybierają współpracę z kilkoma lub nawet kilkunastoma pośrednikami ponieważ mają przeświadczenie, że im więcej biur nieruchomości zostanie zaangażowanych w sprzedaż, tym większa szansa na szybkie zawarcie transakcji. Niestety, efekt zwykle bywa dokładnie odwrotny. Ponieważ żaden profesjonalista nie zaangażuje czasu, wiedzy, umiejętności, wysiłku ani własnych środków finansowych w odpowiednie promowanie nieruchomości, jeśli nie będzie pewien, że otrzyma wynagrodzenie za swoją pracę. Ma to ogromne  znacznie zwłaszcza w obecnej sytuacji rynkowej, tzn. wobec rosnącej nadpodaży nieruchomości na rynku.

Zaufaj własnej intuicji

Jeśli od samego początku masz trudności z nawiązaniem kontaktu z potencjalnym agentem, na przykład agent jest chaotyczny, pośpiesza Ciebie, podczas gdy potrzebujesz więcej czasu i cierpliwości – nie wróży to dobrze w perspektywie długoterminowej współpracy. Znajdź agenta, który budzi Twoje zaufanie. Pamiętaj, że dzielisz się prywatnymi informacjami finansowymi z tą osobą.

Czego możesz oczekiwać od rzetelnego agenta nieruchomości?

Przede wszystkim zaangażowania, planu działania i wsparcia na każdym etapie sprzedaży. Agent nieruchomości wie jakie preferencje mają kupujący i jakie tendencje przeważają w nieruchomościach znajdujących się w pobliżu, wystawionych na sprzedaż. Dlatego  przekalkuluje, co warto w domu lub mieszkaniu zmienić czy zmodernizować, aby szybciej i zyskowniej sprzedać. Ponadto reprezentuje Cię podczas prezentacji, odsiewa tzw. oglądaczy od faktycznie zainteresowanych kupnem, często kupujący powiedzą o wiele więcej agentowi niż właścicielowi nieruchomości, ponieważ nie będą chcieli urazić gospodarza.

Twój agent powinien przeprowadzić Cię niemal za rękę przez wszystkie fazy sprzedaży od przygotowania nieruchomości do sprzedaży poprzez wsparcie w negocjacjach po obecność na akcie notarialnym. W całym procesie celem jego obecności jest maksymalne zabezpieczenie Twoich interesów.

Agent powinien budzić twoje zaufanie, wykazać się  dobrą komunikatywnością, otwartością. Potrafi doradzić w wielu obszarach i rozwiązywać coraz bardziej skomplikowane problemy, ale też usprawnia swój warsztat pracy, wdraża nowe rozwiązania i korzysta z nowoczesnych narzędzi komunikacji, dzięki czemu staje się bardziej efektywny.

W pierwszej kolejności spotkaj się z agentem, powiedz o swoich oczekiwaniach i potrzebach, opowiedz o nieruchomości. Jeśli pośrednik proponuje Ci przez telefon „pomoc” przy sprzedaży(tj. nawet nie chce się z Tobą spotkać tylko przekleja Twoje ogłoszenie, bez oględzin, umowy o współpracę, przygotowania nieruchomości do sprzedaży) nic dobrego z tego nie będzie. Praca bez umowy jest fikcją, a Ty nawet nie będziesz mógł zareklamować nierzetelnie wykonanej usługi.

 

Ewa Manthey